Techniky zpracování - Astrofotografie

Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

Zajímavosti

Techniky zpracování snímků z DSRL


Získat kvalitní fotografie z digitální zrcadlovky sebou nese řadu problémů, pokud již máme nafocenou sadu snímků s objekty, je na řadě je zpracovat. I když jsou DSRL již hodně vylepšené a kvalitní, bez jejich zpracování a úpravy se neobejdeme. Tady na mých stránkách bych chtěl postupně uvést řadu postupů pro zpracování snímků právě z DSRL. Internetových stránek s popsanými postupy mnoho není, a pokud jsou, tak nejsou české. Zde bych chtěl uvést své vlastní poznatky, které jsem posbíral při úpravách zde prezentovaných snímků, ať z Canonu EOS300D, nebo 30D. Nechci zde uvádět rozdíly mezi oběma typy DSRL.

   
                  Nezpracovaný snímek                                                Zpracovaný snímek


Co je potřeba:

1- fotit do formátu RAW

2- po exponování snímků udělat černé snímky (Dark Frame)

3- pro kompenzaci vynětace udělat Flat Field snímky

4- vhodným softwarem toto všechno zpracovat


1- RAW formát:

V menu přístroje si nastavíme RAW.

2- Černé snímky- Dark Frame:

Při dlouhodobých expozicích je snímek plný šumu, hot pixelů a elektroluminiscence zesilovače snímače, Toto všechno snímek znehodnocuje, musí se tedy odstranit. Moderní přístroje jako Canon EOS 30D už umí Dark Framy odečíst automaticky po ukončení expozice.Je to sice také cesta, ale níže uvedeným postupem je to efektivnější.

3- Flat Field kompenzace:

Snímač DSRL není při exponování osvětlen stejnoměrně, což způsobuje, že rohy jsou tmavší a střed snímků světlejší.

4-Vhodný software:

Pro zpracování Dark Framů, Flat Fiedů vymyslel Honza Špulák prográmek, který se ovládá z příkazového řádku, jmenuje se Subraw. Postup práce s tímto programem je níže. Vyrobené snímky se otevírají v Adobe Photoshop CS2. 


Odečet Dark Framů, Flat field kompenzace.

1- Vytvoření Dark Framů, dále jen DF:

Po skončení exponování snímků s objekty, zakryjeme krytkou fotoaparát a stejným časem, citlivostí a za stejné teploty exponujeme. Je vhodné udělat 10-20 DF. Na to se hodí časovač, kterým je tato celkem nezáživná práce celkem rychlá a nemusíme stát u DSRL se stopkami.

2- Vytvoření Flat Field snímků, dále jen FF.

Na přesné vytvoření FF se celkem názory různí, já mám vyzkoušenou tuto metodu: ve dne připevníme DSRL k dalekohledu, jako bychom fotily. Dalekohled namiříme na oblohu a okryjeme. Nastavíme na DSRL automat, který nám ukáže jakým čase, by se snímek exponoval.POZOR - FFsnímky nesmí být podexponované a nebo přeexponované, proto tento postup. Přepneme na manuální režim a nastavíme hodnotu jakou nám DSRL ukázala v automatu (čas). Nastavíme RAW formát. Uděláme jednu expozici a pootočíme DSRL o1/8 a exponujeme. Takto vyrobíme sérii snímků.Dále viz. zpracování.

3- Zpracování:

Program Subraw zkopírujeme na pevný disk počítače, ale né nikam do složky,ale přímo na jednotku.

Přeneseme DF do počítače.Postupně všechny DF přejmenujeme na DF1, DF2, DF3......atd. Všechny DF se musí převést na DNG formát. K tomu slouží Adobe DNG Converter (ke tažení zde). Převedené DF snímky na DNG zkopírujeme na jednotku, kde je Subraw.Otevřeme příkazový řádek a napíše se příkaz - podle jednotky, na které ho máme, zbytek musí být stejný: D:subraw --a DF1.dng --a Df2.dng ...... atd. potvrdíme a počítač snímky zprůměruje. Uloží jeden, který bude mít název DF1_OUT.dng. S tímto zprůměrovaným snímkem budeme dále pracovat.

Přeneseme FF do počítače.Postupně všechny FF přejmenujeme na FF1, FF2, DF3......atd. Všechny FF se musí převést na DNG formát. K tomu slouží Adobe DNG Converter (ke tažení zde).řevedené FF snímky na DNG zkopírujeme na jednotku, kde je Subraw.Otevřeme příkazový řádek a napíše se příkaz - podle jednotky, na které ho máme, zbytek musí být stejný: D:subraw --a FF1.dng --a ff2.dng ...... atd. potvrdíme a počítač snímky zprůměruje. Uloží jeden, který bude mít název FF1_OUT.dng. S tímto zprůměrovaným snímkem budeme dále pracovat.

Tam kde máme Subraw, tam zkopírujeme i FF1_OUT.dng. ,DF1_OUT.dng.

Nyní zkopírujeme DNG snímky s objekty tam, kde máme Subraw, FF1_OUT.dng. ,DF1_OUT.dng. a napíšeme tento pžíkaz:

D:subraw --a sn1.dng --s df1_out.dng --b df1_out.dng --ff ff1_out.dng

Tento příkaz musíme napsat pro jednotlivé snímky takže dále to bude D:ubraw --a sn2.dng...........atd.

Počítač provedl odečtení DF od snímku z daty, kompenzaci FF a uloží snímek jako DNG. Toto musíme otevřít v Adobe Photoshopu. Je i možnost, že Subraw uloží snímek do formátu TIFF RGB. 


Takto zpracované snímky otevíráme v Adobe Photoshop CS2. Základní operace a zpracování DNG výstupů z Subraw a prvotní úpravy ve Photoshopu:

Pro otevření DNG souborů odečtených v Subraw používám Adobe Phptoshop CS2. Jeden z důvodů je, že Canon EOS 30D nepoužívá RAW formát CRW, ale CR2, což je novější verze RAW. Plug In Camera RAW do PS, který umí otevřít CR2 je právě určen pro PS CS2.


1-Otevření

Spustíme PS a otevřeme složku, kde máme snímky upravené dle předchozí stránky. Klikneme na DNG soubor objeví se následující:     



Na této kartě se nastavuje, teplota snímku, korekce expozice, kontrast atd. Nastavení je individuální a záleží na snímku, co od něho očekáváme a hlavně záleží na tom, co se nám líbí. Každý máme jiný cit pro barvy atd.Je tedy potřeba to zkusit nastavit tak, aby se nám výsledek líbil.

1- Nastaví se teplota (barva ) snímku

2- Experimentem nastavte tak, aby se Vám snímek líbil

3- Nastavte si 16Bitový kanál

4- Záložka detail: Natavte všechno na nulu.

   

5- Pokud jsme s výsledkem spokojeni, dáme Open- Otevřít

 Je třeba volit nastavení citlivě, toto nastavení není všemohoucí a spíš je to taková před úprava. Pokud Jsme tedy s výsledkem spokojeni, klikneme na OPEN a snímek se nám otevře v PS a samozřejmě si ho uložíme. Podle mích zkušeností, takto doladěný snímek před složením v Registaru zatím dále neupravovat!!!. Takto tedy postupně upravíme všechny snímky před složením např. v Registaru.





  




Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky